Om 13.18
werden we gealarmeerd voor een bermbrand langs het spoor
ter hoogte van baanvaknummer 4.0. Dit ligt achter de
Takkebijsters ongeveer ter hoogte van de palingrokerij.
Aanrijdend werd ons duidelijk dat ook
de eerste tas van Breda aanrijdend was in verband met meerdere meldingen.
Toen we op het industrieterrein ‘De
Baarschot’ reden zagen we ook een bermbrand in de buurt van de overweg achter in
de Baarschotsestraat. Omdat de rookpluimen groter waren in het eerder genoemde
baanvak is er besloten eerst daar te gaan kijken om zodoende als 1e
voertuig zicht te hebben op de situatie en een nader bericht te kunnen geven.
Ter plaatse aangekomen was duidelijk
dat over een lengte van ruim 300 meter meerder brandhaarden waren. Hierop
middelbrand gemaakt en de tas van Breda door de Urkstraat aan laten rijden. Ook
hebben we om nog een extra voertuig gevraagd met in het achterhoofd de brand in
de buurt van de overweg en het feit dat het treinverkeer nog niet stil lag. Wel
is er meteen actie ondernomen om het treinverkeer stil te laten leggen omdat de
brandhaarden zich aan de andere kant van de rails bevonden. Het trein verkeer
reed al met een lastgeving, een aangepaste snelheid dus. De 2e tas
van Breda is hierop gaan rijden en heeft de SB ook meegebracht voor eventueel
waterwinning.
Wij zijn voor begonnen met vuurzwepen
om de vlammen van de brandhaarden te verwijderen, als het treinverkeer dan stil
ligt kun je veilig en verantwoord nablussen met water.
Ondertussen kwamen er meerdere
meldingen over het deel ter hoogte van de overweg binnen en dat er een pony in
de rook stond waarop ook Teteringen is gealarmeerd.
Nadat het treinverkeer stil lag
konden we snel en veilig alle brandhaarden blussen.
De 3e tas heeft samen met
de SB en Teteringen het deel bij Dorst voor hun rekening genomen, de 1e
tas van Breda heeft aan de Posthoorn de brandhaarden bestreden (overkant Hoge
Schouw) en wij hebben het deel achter de Takkebijsters bestreden.
Uiteindelijk waren we rondom 14.30
klaar met de klus en konden het spoor weer vrij geven.
2 jaren geleden hebben we op de
zelfde plaats een zelfde scenario gehad, voor degene die daar bij waren een meer
dan memorabele uitruk. Dat was vandaag toch wel een aparte ervaring.