knipsels           

Home

uitrukken fotoalbum Knipsels Mededelingen
feiten en gegevens kinderpagina oefenschema links korpsleden
Artikel uit Weekblad Oosterhout van 27-12-2006

Brandweerp(a)raat

 

“Een 40-jarige man uit Den Hout is gisteren gewond geraakt bij een ongeluk op de Burgemeester Elkhuizenlaan in Oosterhout. Hij zat in een auto bij een 28-jarige vrouw uit Oosterhout die het voertuig bestuurde. De bestuurster had de auto niet onder controle en reed van de weg. De wagen raakte een boom. Door de klap konden de deuren van het voertuig niet meer open. De brandweer werd ingeschakeld om de bestuurster en de man uit de auto te bevrijden. Beide zijn met lichte verwondingen naar het ziekenhuis vervoerd.”

 

Bovenstaand ongeluk is gelukkig niet echt gebeurd. Maar dit soort berichten komen wel regelmatig in het nieuws. De brandweer moet er aan te pas komen om de inzittende(n) uit hun benauwde positie te halen. Dit is een zorgvuldige taak. De beknelde inzittenden mogen bij de bevrijding eigenlijk niet bewegen of bewogen worden. Hoe dit het beste kan en wat de nieuwste technieken zijn, leren de brandweerlieden tijdens de SAVER-training.

 SAVER

Alle brandweerlieden uit de gemeente Oosterhout, Drimmelen en Geertruidenberg nemen deel aan de SAVER-training. SAVER staat voor: Systematic - Approach to - Victim - Entrapment - Rescue. Vrij vertaald betekent dit systematische aanpak van de redding van geknelde slachtoffers bij verkeersongevallen.

Op vrijdag 15 december hebben enkele brandweerlieden uit Dorst en Drimmelen deel genomen aan de SAVER-cursus. De training vond plaats bij de brandweerkazerne van Oosterhout. In vier realistische praktijkscenario's zijn de deelnemers bekend gemaakt met de systematische aanpak van ongevallen met beknelling. Bij de enscenering wordt vaak gebruik gemaakt van speciaal opgeleide LOTUS-slachtoffers. Brandweerwacht 1e klas Ad Oomen van de Brandweer in Dorst was één van de deelnemers van de Saver-training: “De SAVER-methode stelt het slachtoffer en de samenwerking tussen verschillende hulpdiensten centraal. Samen met ambulance en politie zorgt de brandweer ervoor dat een slachtoffer in eenzelfde of betere toestand in het ziekenhuis komt, direct na een ongeval”. Ad is al 15 jaar vrijwilliger bij de Brandweer. Hij is in training voor hoofdbrandwacht. “Iedere man wilde toch als kind brandweerman worden? Mensen helpen in situaties waarvoor veel mensen toch terugdeinzen, geeft me nog steeds een kick. De brandweer is niet voor watjes. Maar,” voegt hij er snel aan toe, “je hoeft ook geen superman te zijn hoor!”

Iets voor jou?

Lijkt het jou ook wat, vrijwilliger bij de Brandweer? Bel ons gerust: 489885 of kom langs op Slotjesveld 3 voor meer informatie. Wel even aan de kant als er een uitruk is. Dat je er een volgende keer maar bij mag zitten!.

Artikel uit BN/DeStem van 02-12-2006

Brandweerlieden geëerd

Zaterdag 2 december 2006 - De Dorstse brandweerlieden Peter Huijbregts (l) en Toon Thielen 

vieren hun respectievelijke 12,5 en 30-jarige jubileum bij het korps.

FOTO VISUMAR

Huijbregts kreeg gisteren uit handen van brandweercommandant Noud Bruinincx een bronzen brandweerkruis. 

Thielen ontving een verzilverde gesp.

 

Artikel uit BN/DeStem van 03-08-2006

Schade groot na wolkbreuk

Door Geert Nijland en Mathieu Kothuis

Donderdag 3 augustus 2006 - OOSTERHOUT/DONGEN – De korte maar hevige ‘tropische’ regenbui in de nacht van dinsdag op woensdag heeft vooral in Oosterhout en Dongen tot veel schade en overlast geleid.

In een ondergelopen parkeergarage in Oosterhout raakten vijf dure auto’s total loss. In Dongen moesten negen bedlegerige zusters in het klooster van de zusters Franciscanessen hals over kop worden geëvacueerd uit hun ondergelopen kamers.

Volgens weerman Hugo van den Elshout uit Dongen viel in Oosterhout in korte tijd 29 millimeter regen. In Dongen was dit 28 millimeter. Rioleringen konden dit water niet verwerken. Bij de brandweerkorpsen van Oosterhout en Dongen kwamen honderden telefoontjes binnen over ondergelopen winkels, woningen, garages en kelders.

In Oosterhout werd met name het centrum en de wijk Slotjes(-Midden) getroffen door de hoosbuien. In Dongen ging het om het klooster en om woningen en winkels aan de Hoge Ham, Mgr. Schaepmanlaan, Min. Goselinglaan en Venusstraat. Door de wateroverlast in het klooster aan de Hoge Ham kon de keuken gisteren niet worden gebruikt.

Enkele woningen aan de Voorstraat in Slotjes-Midden in Oosterhout liepen interieurschade op. Ondergrondse parkeergarages aan de Braak en op de hoek van de Statenlaan en de Ridderstraat in Oosterhout liepen onder water (zie elders op deze pagina). De vijf auto’s in de garage aan de Ridderstraat zijn total loss geraakt.

In Dongen stroomde een nieuwe parkeergarage op het Rosariopark vol. Aan de Kanaalstraat liep een bedrijf flinke waterschade op. Ook de moskee aan de Anjerstraat kreeg water binnen.

In Oosterhout kwamen er verder onder meer overlastmeldingen van de Vrachelsedijk, Poolsedreef, Wilhelminalaan, Havenweg, Vlinderlaan, Europaweg en de Zandheuvel.

De gemeente Oosterhout heeft zes meetpunten die de hoeveelheid regen dagelijks registreren: bij sportpark De Elskens, Paterserf, Weststad, Dorst, Oosteind en Den Hout. Deze meetpunten zie je niet op het eerste oog. Ze zitten in pompgemalen en staan elektronisch in contact met computers op het stadhuis. Dinsdag is van 12.00 uur ’s middags tot middernacht 25 tot 35 millimeter water gevallen.

De overlast werd veroorzaakt door een bijzonder smalle strook zware regenwolken van een paar honderd meter breed. De wolken dreven in Oosterhout via de Vlinderbuurt, Wilhelminalaan, Ridderstraat, Slotjesveld, Keiweg, Voorstraat, een deel van de Abdis van Thornstraat, Hoogstraat naar Oosteind. De donkere wolk zorgde daar voor veertig tot zestig millimeter neerslag in heel korte tijd. Jaarlijks valt er gemiddeld 712 millimeter regen in Oosterhout. Zestig millimeter is dus ééntwaalfde van de jaarproductie.

In Oosterhout zijn veertig brandweerlieden in touw geweest met het leegpompen van kelders en het plaatsen van zandzakken. Zes man van de gemeente zorgde tot diep in de nacht voor het plaatsen van wegafzettingen.

Twaalf Dongense brandweermannen hadden dinsdagavond net een oefening achter de rug. Ze konden meteen aan de slag.

Artikel uit BN/DeStem van 03-08-2006

Stortregen: wat valt er tegen te doen?

Door Geert Nijland

Donderdag 3 augustus 2006 - OOSTERHOUT – De hoosbuien die Oosterhout in de nacht van dinsdag op woensdag troffen hebben meer schade aangericht dan aanvankelijk werd aangenomen. De vraag rijst of dat voorkomen had kunnen worden.

Voorzitter Piet van Oerle van de bewonersvereniging van het nieuwe appartementencomplex De Ridderstaete lacht er zuinigjes bij. Meer uit beleefdheid dan uit vrolijkheid, want de druiven zijn zuur voor Van Oerle. Zijn Renault Scenic liep grote schade op in de ondergrondse parkeergarage die bij het complex hoort. „Zeg maar gerust dat mijn auto total loss is“, zegt hij.

Naast de auto van Van Oerle liepen nog vier andere auto’s van bewoners grote schade op waaronder een peperdure Mercedes en BMW. Het water kwam volgens Van Oerle in de bewuste nacht tot stuurhoogte. De brandweer had vijf uur nodig om de parkeergarage leeg te pompen. Tot laat in de middag is een bergingsbedrijf de volgende dag bezig om de Mercedes omzichtig uit de garage te takelen. De bergers zegggen dat alle auto’s total loss worden verklaard om de doodeenvoudige reden dat de elektronica dusdanig beschadigd is dat elk functioneren onmogelijk is geworden.

Van Oerle vertelt dat de parkeergarage als een soort boezem heeft gefungeerd voor de ondergelopen Statenlaan. De Ridderstaete ligt op de hoek van de Statenlaan en de Ridderstraat. „In de Statenlaan klagen de bewoners al langer over de slechte werking van de riolering. Het water kon er niet meer weg en is zo onze garage ingelopen“, zegt Van Oerle.

Ook verderop aan de Ridderstraat staan de gezichten op onweer. Eigenaar Peter Kuijpers van café Ridderhof staat met de bezem in de hand in de deuropening van zijn café. „Dit is al de zoveelste keer. Ongelooflijk balen. Het water is twee decimeter hoog gekomen. Gelukkig veel minder hoog dan zeven jaar geleden, anders was de schade helemaal niet te overzien geweest“, zegt hij.

Buurtgenoot Corné Jansen, bewoner van de Voorstraat, weet zich ook de buien van vorig jaar nog goed te herinneren.

„Toen had ik veel schade. Nu valt het bij mij wel mee, maar anderen in de Voorstraat hebben wel schade opgelopen“, zegt hij.

Buurman Alexander Miltenburg van Ridderhof is door Kuijpers op zijn vakantieadres in Noord-Holland gebeld. Als de wiedeweerga is hij teruggekomen om de schade op te nemen. „Het valt heel erg mee. Het water is niet de woning binnengekomen, maar het was wel spannend. Je hebt namelijk van die ramptoeristen die de hele tijd voorbij komen rijden en dat veroorzaakt golfjes. Voor je het weet loopt je huis helemaal onder“, zegt Miltenburg.

Peter Kuijpers wijst de Middenlaan in. Samen met de Voorstraat neemt deze straat het blokje woningen aan de Ridderstraat in de tang. „Als je goed kijkt, zie je dat er een verval van zeker een meter zit in die straten. Al het water komt dus mijn kant op. Dat geldt ook voor het water hier op de Ridderstaat zelf. Ik snap niet dat de gemeente daar niets aan kan doen door bijvoorbeeld de stoep voor mijn café aan de straatkant wat hoger te leggen. Dan kan het water er nooit overheen“, zegt hij.

Ook bij de Statenlaan lijkt het hoogteverschil de oorzaak van het probleem. Net als de Middenlaan en de Voorstraat zit er een klein verval in de Statenlaan. De straat loopt af in de richting van de toegang tot de ondergrondse parkeergarage van de Ridderstaete. Een leek kan zien dat dit een probleem gaat opleveren als de riolering de regenval in de Statenlaan niet meer aankan.

Van Oerle heeft namens de bewoners van de Ridderstaete een bureau ingeschakeld om de schadezaak te bekijken. Mogelijk gaan de bewoners stappen ondernemen, maar op dit moment is nog onduidelijk welke stappen dat zijn en tegen wie ze vervolgens worden genomen. De grote vraag is immers wie voor de schade verantwoordelijk kan worden gehouden. Is dat bijvoorbeeld de bouwer van het complex of de gemeente Oosterhout?

Slechte riolen

Woordvoerster Diana Marijnissen van de gemeente Oosterhout zegt dat de riolering waar nodig onder handen wordt genomen. „Maar je kunt moeilijk in één keer alle slechte riolen vervangen“, zegt zij. Marijnissen merkt daarbij op dat het voor de gemeente op dit moment niet duidelijk is of de riolering in het betreffende schadegebied onvoldoende gewerkt heeft. „Maar het is wel bekend dat er knelpunten zijn in het rioolstelsel“, zegt zij.

Volgens Marijnissen wordt er tegenwoordig bij de afwatering meer rekening gehouden met de ligging en de hoogte van straten dan vroeger het geval was. De steeds vaker voorkomende regenval waarbij in korte tijd zeer veel water naar beneden komt, zou daar de reden van zijn.

Otto Knittel, hoofd van het gemeentelijk ingenieursbureau, zegt dat het rioolstelsel hoe dan ook niet bestand is tegen excessieve slagregens. „Daar valt niet tegen op te boksen. Wat wij wel doen is aparte riolering aanleggen voor regenwater zoals dat gebeurt in veel nieuwbouwwijken. Ook bij het Arendshof hebben wij dat in het verleden gelukkig gedaan. Anders hadden we daar nu een heel groot probleem gehad. Op sommige plekken in Oosterhout is namelijk ééntwaalfde van de jaarlijkse hoeveelheid regen gevallen“, zegt Knittel.

Volgens Knittel kunnen de reguliere riolen, die voor zowel regenwater als afvalwater gebruikt worden, tegenwoordig veel meer water verwerken dan vroeger. In 1960 kon er per hectare zestig liter water per seconde afgevoerd worden. Nu is dat 75 tot negentig liter water per seconde.

De aparte regenwaterriolen voeren hun water direct af op het Wilhelminakanaal. Knittel: „De speciale spuisluis van Rijkswaterstaat heeft daar flink staan spuien deze week.“

Artikel uit BN/DeStem van 02-08-2006

Stortregen zorgt voor overlast

Door Willemieke Romijn en Ans van Goch

Woensdag 2 augustus 2006 - OOSTERHOUT – Hevige regenval heeft de brandweer in Oosterhout gisteravond en vannacht handenvol werk bezorgd. Diverse straten stonden blank, op sommige plekken moesten er zandzakken aan te pas komen, om droge voeten te houden.

Tegen middernacht had de brandweer enkele tientallen meldingen gekregen van wateroverlast. Over de totale omvang viel vannacht geen duidelijkheid te krijgen. „We hebben het hartstikke druk en geen tijd om u te woord te staan“, meldde de officier van dienst van de brandweer verontschuldigend. Ook over schade is nog niks bekend.

Het deel van de Ridderstraat tussen de Abdis van Thornstraat en de Keiweg en de Voorstraat leken gisteravond wel rivieren, in plaats van gewone straten.

Het water stond er kniehoog, omwonenden waadden op blote voeten naar het buurtcafé Ridderhof.

„Dit is al de derde keer dat dit is gebeurd“, mopperde Peter Kuijpers, van de Ridderhof. „Vorig jaar en ook zeven jaar geleden was het prijs. We hebben een heel stuk nieuwe riolering gekregen maar dat heeft niets geholpen.“

De bewoners van de Ridderstraat hadden de brandweer gebeld maar die kon niet meer doen dan zandzakken leggen om het water zoveel mogelijk buiten te houden.

Corné Dilven en Dennis Peme uit de Voorstraat hadden gisteravond bij het begin van het noodweer de bewoners al gewaarschuwd hun auto’s vooral op de middenberm van de Ridderstraat te parkeren om waterschade aan hun voertuig zoveel mogelijk te beperken. Veel mensen hadden gehoor gegeven aan die waarschuwing. Kees Verduin opende gisteravond in allerijl zoveel mogelijk putten om het water weg te laten stromen.

Ook het middelste deel van de Abdis van Thornstraat stond gisteravond helemaal blank. Het leek een complete sloot. „Niet normaal meer. Het water stond vijf á tien centimeter hoog. Ik heb dit nog nooit meegemaakt“, vertelde Gonard Wijgerde, .die gisteravond uit hoofde van zijn werk daar reed.

„Ik kon niet anders dan stapvoets rijden. En er stonden ongelooflijk veel auto’s met pech.“

Van ettelijke woningen in het centrum van Oosterhout zijn kelders ondergelopen. Zo stond bijvoorbeeld de parkeergarage van een appartement bij Arendshof blank.

De brandweer moest verder nog in actie komen in onder andere Den Hout, waar bewoners van de Vrachelsestraat kampten met wateroverlast. In ’s Gravenmoer was het ‘prijs’ aan de Kerkdijk.

Artikel van omroep Brabant 19-03-06 13:43

Foto's van www.brandweerspotters.nl

Radioactieve potten met haargel

DORST -De brandweer. heeft zondagmiddag in Dorst drie glazen

potten met daarop  het symbool van radio-activiteit onderzocht. 

De potten lagen in de berm naast de spoorlijn aan de Boslaan.

In de potten zat een groene substantie. Een specialist van de

brandweer onderzocht de potten, maar kon geen straling meten. Het

groene spul bleek haargel te zijn. Volgens de brandweer gaat het omeen misplaatste grap.

 

Artikel uit BN/DeStem van 05-09-2005

Het kan altijd leuker


Zaterdag 3 september 2005 - ECHT verbaasd waren we deze week niet toen we de brief van ploegleider Patrick Gommeren van de brandweer Oosterhout, post Dorst, kregen. Vorige week waren in deze rubriek nogal wat millimeters weggegeven aan de bijzondere manier waarop Alexander van Dijk zijn lief Stefanie de Nijs het jawoord had afgesmeekt. Hij deed dat op de toren van de St.-Jansbasiliek in Oosterhout.

Huwelijksaanzoeken zijn als zonnebloemen. Als je over één zonnebloem schrijft meldt zich de volgende dag iemand met een nog grotere. De dag erop belt iemand... et cetera.

Zo is het met amoureuze knieval ook. Die van Alexander en Stefanie was leuk. Ja, maar die van Harm Broeders en zijn Briggitta was ook leuk, dacht Patrick Gommeren van de Dorstse brandweer toen.

Wat was het geval? Achter de meeste brandweermensen staat een partner. Achter brandweerman Harm Broeders staat Briggitta Schaap. Nu wilde Briggitta met Harm trouwen en ze had een leuke manier bedacht om hem het jawoord af te dwingen. Na ampel beraad zette de korpsleiding in Oosterhout het licht op groen.

Briggitta sloop vorige week zaterdag om 06.45 uur stiekem en stil het bed uit. Zonder dat Harm het in de gaten had ging ze naar de brandweerpost in Dorst. Daar stond de ladderwagen van de brandweer Oosterhout al klaar. Daarmee werd Briggitta naar haar eigen slaapkamerraam gereden.

De brandweermensen in de meegereden officierswagen en tankautospuit zagen hoe Briggitta, gekleed in uitruktenue, om 07.15 uur op het raam klopte. Een slaperige Harm deed open en werd direct overvallen:
Harm, wil je met me trouwen?

Alsof hij op dat tijdstip, in die positie, op die plaats en in die kleding geen enkele andere vraag van zijn Briggitta verwachtte antwoordde hij onmiddellijk:
Ja, natuurlijk!

Ze trouwen in augustus 2006.



Henk den Ridder

Artikel uit BN/DeStem van 28-07-2005

Zorgen om sterkte brandweer 

Door Geert Nijland


Donderdag 28 juli 2005 - OOSTERHOUT – Binnen het Oosterhoutse gemeentebestuur bestaat de vrees dat het vrijwilligerskorps van de plaatselijke brandweer op termijn niet op sterkte is te houden. Op dit moment moeten alle zeilen al worden bijgezet om de dagelijkse bezetting te garanderen.

Dat blijkt uit een brief die het Oosterhoutse college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad heeft gestuurd. Volgens het college is het huidige vrijwilligerskorps ‘dankzij intensieve werving’ nog altijd op voldoende sterkte. Maar het college schrijft ook dat het een hele opgave is om overdag aan een voldoende opkomstparaatheid te komen ‘waarbij het de vraag is of dat in de toekomst zal blijven lukken’. Het college heeft verder lovende woorden over voor het korps. ‘De vrijwilligers vormen samen een hecht team waar we als gemeenschap oprecht trots op kunnen zijn’, schrijft het college.

Huisvesting

Ook wijst het college andermaal op de slechte huisvesting van de brandweer. Het college onderkent dat het onderkomen en de locatie verre van optimaal is. De kazerne aan het Slotjesveld voldoet op cruciale punten niet langer aan onder meer de ARBO-wetgeving. Gelet op de opkomsttijden zou het Slotjesveld strategisch gezien een ongelukkige locatie zijn. Er loopt een onderzoek naar de mogelijkheden voor de bouw van een nieuwe brandweerkazerne elders in de gemeente Oosterhout.

In de brief van het college staat ook dat de Oosterhoutse brandweer het nieuwe communicatiesysteem C2000 inmiddels in alle voertuigen heeft ingebouwd. De brandweerlieden worden momenteel opgeleid om met dit systeem te gaan werken. C2000 moet half september operationeel zijn. Ook zou er een grote inhaalslag zijn gemaakt met het verlenen van gebruiksvergunningen.

Samenwerkingsplan

Op 22 september hoopt de brandweer een samenwerkingsplan te presenteren met de brandweer van de gemeenten Drimmelen en Geertruidenberg. Het samenwerkingsproject heeft de naam ‘3 x rood’ gekregen. De samenwerking moet de verschillende korpsen allerlei voordeel gaan opleveren. Het doel is om de kwaliteit en de efficiency van de brandweer in de drie gemeenten sterk te verbeteren. Daarbij kan tegelijkertijd geld bespaard worden. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om de korpsen, of delen ervan, te laten fuseren.

Wijziging

De kosten die samenhangen met het nieuwe integrale veiligheidsplan voor de regio Midden- en West-Brabant vallen volgens het college binnen de lopende begroting. Het plan moest er komen na wijziging van de Wet Rampen en Zware Ongevallen. Voor Oosterhout betekent dat concreet dat er een coherent en uitgebreid plan ligt voor het geval dat er een grote ramp plaatsvindt waarbij ook andere gemeenten zijn betrokken. 

Artikel uit: BN/De Stem - maandag 27 juni 2005

Gemeentelijke speld voor Jac van Tilburg

Van onze verslaggever


Maandag 27 juni 2005 - DORST – Bij zijn afscheid van de vrijwillige brandweer kreeg Jac van Tilburg vrijdag in Dorst de zilveren dasspeld van de gemeente Oosterhout.

Hij kreeg de huldeblijk van burgemeester Helmi Huijbregts.

Jac van Tilburg heeft dertig jaar bij de brandweer van Oosterhout gezeten. Hij werd in 1971 lid van de brandweer. Met een onderbreking van een kleine vier jaar wegens verhuizing naar Prinsenbeek was hij dertig jaar brandweerman.

Hij heeft zich al die jaren een zeer gemotiveerd brandweerman getoond, die trouw de oefenavonden bezocht en die altijd present was bij branden, hulpverleningen en andere activiteiten.

Jac van Tilburg was jarenlang uitbater van café Dorpszicht. Doordat hier vele Dorstse verenigingen thuis zijn, is hij bij allerlei activiteiten betrokken geweest. Tijdens de verbouwing van de kazerne kon de ploeg Dorst in zijn café terecht. Als Jac alleen in het café stond en de pieper ging, dan zei hij tegen de klanten ‘Bedien jezelf maar even’ en was hij naar de kazerne.

artikel uit: BN/De Stem - maandag 18 april 2005

Breda heerst op survivaldag Surae

Door John Kuijsters

Maandag 18 april 2005 - DORST – Hulpverleners uit de regio hadden zaterdag hun handen vol. Nu eens niet vanwege een calamiteit maar voor een onderling treffen op sportief gebied.

Voor de zevende keer troffen zestien ploegen van elk zeven mannen/vrouwen elkaar op recreatiepark Surae in Dorst voor de jaarlijkse ‘survival-wedstrijd’.
Een evenement met ‘een internationaal tintje’ omdat een brandweerkorps uit Ravels in België meedeed, naast de ploegen van brandweer en GGD uit de regio.
Twee ploegen durfden de sportieve confrontatie niet aan en meldden zich af, waar onder het team van de Politie Midden- en West- Brabant.
Regionaal commandant Midden- en West-Brabant Paul Verlaan gaf het goede voorbeeld en deed actief mee. Hij was zeer te spreken over deze dag.
„Op dit evenement ontmoeten de mensen van brandweer en politie elkaar ook eens in een meer ontspannen sfeer, wat de onderlinge contacten bevordert en dat kan de samenwerking in de regio en in grensstreek bij calamiteiten weer ten goede komen”, aldus Verlaan.
De organisatie had oud-beroepswielrenner Gert Jakobs bereid gevonden een opdracht te bedenken. Hij koos voor behendigheid op een fiets. Gert Jakobs werkt momenteel bij een bedrijf in brandweermaterialen en verzorgt teambuilding-clinics.
Al met al kon gelegenheidswedstrijdleider Chris Schalk van de Bredase brandweer terugzien op een geslaagd evenement en met het regenachtige weer mee genomen van het echt een survivaldag. Later op de dag volgende een samenkomst op Camping De Eekhoorn. Daar konden ze zich opfrissen en onder het genot van een drankje bijkomen van hun inspanningen.
Daar werd ook de uitslag van het beste teamprestatie bekend gemaakt. Dit jaar eisten deelnemers uit de gemeente Breda het eremetaal op.
Breda Repressie-team 1 werd derde, het team Ulvenhout werd tweede en Breda Repressie-team 2 mocht de gouden bokaal in ontvangst nemen. Ondanks de Bredase overwinning heeft brandweer Oosterhout aangeboden volgend jaar de survival te organiseren.

Artikel uit BN/DeStem van 15-04-2005

Hulpverleners gaan overleven op Surae

Door Henk den Ridder


Vrijdag 15 april 2005 - DORST – Op recreatiepark Surae wordt morgen weer een survivaldag van hulpdiensten uit de regio Breda gehouden. Er doen achttien teams van politie, brandweer en GGD aan mee.

Twee teams uit België hebben zich ingeschreven.

Het evenement wordt steeds groter van omvang. Vorig jaar deden voor het eerst diverse brandweerkorpsen en de GGD mee. Nu doet voor het eerst de politieregio Midden en West Brabant mee.

De survivaldag is ooit begonnen als evenement voor brandweermensen. Maar de sociale en sportieve uitstraling sprak al gauw ook andere hulpverleners aan. Nu meten steeds meer hulpdiensten hun krachten op Surae.

Volgens de organisatie kan dat positieve gevolgen hebben voor de gevallen dat de hulpverleners elkaar bij calamiteiten of ongevallen tegenkomen. De twee Belgische teams komen uit Hoogstraten en Ravels. Verder is er een ploeg van de GGD Midden en West Brabant en van de politie uit dat werkgebied. Tot slot veertiens brandweerploegen uit de regio Breda en Oosterhout.

De opdrachten die ze morgen moeten uitvoeren verschillen nogal qua aard en inzet. Wat ze gemeen hebben, is dat ze alleen met een goede communicatie tot een goed einde gebracht kunnen worden.

Dit jaar werken zes studenten van de Fontys Sporthogeschool mee aan de organisatie. Ook oud-beroepswielrenner Gert Jakobs staat op de vrijwilligerslijst. Jakobs reed de Tour de France vijf keer en werd vooral bekend als superknecht van supersprinter Jean-Paul van Poppel. Nu werkt Gert Jakobs bij een bedrijf in brandweermaterialen en verzorgt hij teambuilding-clinics.

De survivaldag duurt van 09.00 tot 16.00 uur.

 

 

 

 

Jubileum en afscheid bij brandweer

Door Toon Brouwers


Dinsdag 5 oktober 2004 - DORST – Cees van der Veeken heeft gisteravond de gouden dasspeld van de gemeente Oosterhout gekregen bij zijn afscheid als lid van de vrijwillige brandweer. Burgemeester Helmi Huijbregts-Schiedon speldde hem het sieraad op.

 

Cees van der Veeken.
(Foto Ton Schluter)

De brandweer van Dorst nam gisteren in café Dorpszicht in Dorst ook afscheid van Stan Claassen, die na elf jaar stopt met zijn werkzaamheden voor het brandweerkorps.

A. Bruinincx, commandant van de Oosterhoutse brandweer, huldigde tijdens de bijeenkomst drie leden die een jubileum te vieren hadden: Ad Oomen en Wim Theeuwes zijn twaalfeneenhalf jaar werkzaam voor de brandweer. Frans Gosens heeft er al dertig jaar trouwe dienst opzitten.

 

 

Artikel uit BN/DeStem van 09-07-2004

Brandweerkorps weer op sterkte

Tijdens de oefenavond van de Oosterhoutse brandweer zijn gisteravond liefst twaalf rekruten aan het korps voorgesteld. Met de twaalf nieuwe mensen heeft de brandweer voldoende personeel paraat om goed uitgerust te kunnen uitrukken. De nieuwelingen krijgen een opleiding van twee jaar alvorens ze inzetbaar zijn. In het eerste jaar leren ze brandbestrijdingstechnieken, in het tweede jaar ligt de nadruk op hulpverlening.

de twaalf nieuwe mensen zijn: Marco Damen, Bram Simons,  Hans Hazelnet, Maureen Lodder, Eddy Verwater, Angela Utin-Bakx, Johnny Meijwaard, Danny Wortel, Wim Thielemans, Henz Baijens, Arie van der Heijden en Harm Broeders

FOTO COR VIVEEN   

 

Artikel uit BN/DeStem van 09-07-2004

Meer vrijwilligers bij brandweerkorps

Door Willemijn Wijler


Vrijdag 9 juli 2004 - OOSTERHOUT – Het Oosterhoutse brandweerkorps krijgt er per augustus twaalf nieuwe vrijwilligers bij om voldoende brandweerlieden paraat te hebben in de gemeente Oosterhout.

Dit heeft het college van burgemeester en wethouders besloten. Momenteel heeft de Oosterhoutse brandweer 87 vrijwilligers. De komende twee jaar zal er een aantal brandweerlieden vertrekken en om dit tekort op te vangen zocht de brandweer nieuwe mensen.

Nieuwe vrijwilligers krijgen een opleiding van twee jaar voordat zij als allround brandweerman kunnen functioneren. De komende twee jaar gelden dan ook als overgangsfase voor de vrijwillige brandweer.

„We hebben in deze twee jaren in ieder geval voldoende mensen. Een vrijwilliger kan ook niet meteen beginnen. Daarom gaat de overgang wat geleidelijk. Nieuwe brandweermannen krijgen eerst de basisopleiding brandwacht“, vertelt brandweercommandant N. Bruinincx.

In het eerste jaar zal dit vooral betekenen dat ze de brandbestrijdingstechnieken onder de knie krijgen. „Na een tijdje zijn de vrijwilligers gedeeltelijk inzetbaar maar nog niet op volle kracht. In het tweede jaar van de opleiding gaat er meer aandacht uit naar de hulpverlening“, zegt Bruinincx.

Pas als een vrijwilliger de opleiding heeft afgerond is hij volledig inzetbaar voor het Oosterhoutse brandweerkorps.

Voor de stad Oosterhout krijgt de brandweer er tien vrijwilligers bij. De dorpen Den Hout en Dorst krijgen ook ieder een brandweerman erbij.

Bruinincx: „Het wordt wel steeds lastiger om mensen te vinden. Er zijn veel eisen waaraan mensen moeten voldoen. Zij moeten bijvoorbeeld in de plaats wonen en werken waar ze als brandweerman gestationeerd zijn.“

Naast de keren dat de brandweermannen uitrukken moeten ze ook eens in de week deelnemen aan een oefening. Tevens moet iedereen regelmatig worden bijgeschoold. Per jaar rukt de brandweer in Oosterhout tussen de 350 en 400 keer uit.

„Dit is dus gemiddeld een keer per dag. Hoewel niet altijd dezelfde mensen worden opgeroepen, betekent het wel dat mensen zich echt moeten inzetten en tijd vrij moeten maken voor de brandweer. Gelukkig hebben we met deze twaalf nieuwe brandweerlieden voorlopig genoeg mensen bij het korps.“

Artikel uit BN/DeStem van 17-05-2004

Survivaldag: leuk en gemeen

Door Norbert Bökkerink


Maandag 17 mei 2004 - BREDA – Bijna 150 brandweerlieden en GGD-medewerkers uit Breda en omliggende plaatsen hebben zich zaterdag flink in het zweet moeten werken. Nu eens niet vanwege rampspoed, maar puur voor de lol.

 
Een van de deelnemers steekt een stuk water over tijdens de survivalwedstrijd.
(Foto Robert van den Berge)

Voor de zesde keer op rij troffen zestien ploegen van elk acht mannen/vrouwen elkaar namelijk in en rond het Mastbos voor de jaarlijkse ‘survival-wedstrijd’. Een gebeuren dat inmiddels een internationaal tintje heeft gekregen door de deelname van teams van de Belgische brandweerkorpen in Hoogstraten en Ravels, naast de ploegen uit Breda, Baarle-Nassau, Ulvenhout, Etten-Leur, Drimmelen, Dorst, Oosterhout, Rijsbergen, Zundert en de GGD.

Achter het evenement schuilt een speciale bedoeling, zo blijkt.

„Veel van de deelnemers ontmoeten elkaar eigenlijk alleen een gestreste situatie, zoals een verkeersongeluk of een brand. Door dit soort evenementen te organiseren ontmoeten de mensen elkaar ook eens in een meer ontspannen sfeer, wat de onderlinge contacten bevordert en dat kan de samenwerking in de situatie van een ongeluk weer ten goed komen“, aldus gelegenheidswedstrijdleider Chris Schalk van de Bredase brandweer. Zijn team, Breda II, had vorig jaar gewonnen en mocht daarom dit keer de survivaldag organiseren.

Schalk c.s. hadden hiervoor alles uit de kast gehaald, zelfs kennis en materiaal van de KMA en een echte survivalclub. De deelnemers wachtte dit keer dan ook een buitengewoon zwaar parkoers, dat per mountainbike vanaf café Dennenlucht langs de Galderse Meren en door het Mastbos leidde.

Op diverse plaatsen moesten ‘proeven’ worden uitgevoerd die behalve ‘lollige’ ook gemene trekjes hadden. Bijvoorbeeld het onderdeel waarbij de deelnemers eerst de vingers tot krampens toe moesten samenknijpen om direct daarna aan een potje touwtrekken te mogen beginnen. En, ook leuk, zaklopen met z’n tweeën tegelijk of geblindoekt een kruiwagen met passagier besturen.

En dat alles ook nog eens twee keer achter elkaar. „Maar het deelnemen blijft belangrijker dan winnen“, zo verzekert Schalk, die aan het einde van het evenement echter niet zonder trots kon vaststellen dat zijn team ook dit jaar beslag op de eerste plaats wist te leggen.

„Maar dat is dan ook een stel jonge honden. Die klappen er voor honderdvijftig procent tegenaan.“

Het werd aan het slot trouwens toch vooral een Bredaas feestje: want Team 1 van de Bredase bra
ndweer eindigde op de tweede plaats. De brandweer uit Zundert werd derde.

Artikel uit BN/DeStem van 16-02-2004

Vakantiechalet Eekhoorn in de as

Door Peter Schouten


Maandag 16 februari 2004 - DORST – Een felle brand heeft zaterdagochtend in alle vroegte een vakantiechalet op camping De Eekhoorn aan de Seterseweg nabij de Dorstse Boswachterij volledig in de as gelegd.
Van de vakantiewoningen bleef slechts een ashoop over.
(Foto Ingrid Bertens)

Brandweereenheden uit Dorst, Oosterhout en Breda konden de recreatiewoning niet redden, maar slaagden er wel in om uitbreiding van het vuur naar omliggende huisjes en caravans en naar de belendende bospercelen te voorkomen.

De brand werd gemeld om ongeveer half drie gisternacht. Toen de eerste tankautospuit uit Dorst arriveerde, stond het huisje al in lichterlaaie.

Campinggasten hadden op dat moment al vier gasflessen uit het brandende vakantiehuisje gehaald. Samen met de direct ter assistentie opgeroepen tweede tankautospuit uit Oosterhout slaagden de spuitgasten er weliswaar in om veel water bij de vuurhaard te krijgen maar dat bleek niet voldoende om het felle vuur te doven. Bevelvoerder M. de Jong besloot toen de hulp in te roepen van een schuimbluseenheid van de Bredase brandweer. Toen die om ongeveer drie uur arriveerde, was men de brand snel meester. Zodoende kon voorkomen worden dat de brand oversloeg naar de belendende bospercelen. Zelfs twee grote bomen die recht boven het brandende vakantiehuisje torenden, liepen nauwelijks schade op. „Omdat het hier loofbomen betreft“, aldus bevelvoerder De Jong. „Als dat naaldhout was geweest, had het er een stuk minder gunstig uitgezien.“

Brandschade

De eigenaar van het vakantiechalet is tegen brandschade verzekerd. Hoe hoog die schade is, moet nog nader bekeken worden. Technisch onderzoek zal bovendien moeten uitwijzen waardoor de brand veroorzaakt werd. Toen de eerste tankautospuit het kampeerterrein van De Eekhoorn wilde oprijden, werd de doorgang belemmerd door een daar geparkeerde personenauto. Die werd echter met vereende krachten in een naastgelegen greppel geduwd, waarna de brandweer tot bij het brandende perceel kon komen. Op het moment dat alarm werd gegeven, waren de biljarters Arie Hermans en Jeff Fijneman in de kantine van De Eekhoorn nog volop bezig aan hun recordpoging marathon-biljarten.

Het tweetal liet zich door de commotie niet van de wijs brengen en biljartte onverstoorbaar verder. Later moest het duo (zie elders in deze krant) zijn poging toch opgeven.

 

Artikel uit BN/DeStem van 27-01-2004

Zilveren dasspeld voor Jack Doms uit Dorst


Dinsdag 27 januari 2004 -DORST – Jack Doms kreeg gisteravond in Dorst van de Oosterhoutse burgemeester Helmi Huijbregts de zilveren dasspeld van de gemeente Oosterhout uitgereikt.

Doms nam in café Dorpszicht afscheid als vrijwilliger van de Oosterhoutse brandweer. Werk dat hij maar liefst 29 jaar heeft gedaan. De laatste jaren was hij bevelvoerder van de groep Dorst. Hij had de rang van brandmeester. Tijdens zijn loopbaan bij de vrijwillige brandweer was Doms vooral vaak betrokken bij bosbranden rondom Dorst en bij treinongevallen. Maar Doms deed meer. Niet alleen volgde hij eigenlijk alle oefeningen en zette zich in bij heel veel brandweertaken, maar ook is hij sinds 1987 bestuurslid van de personeelsvereniging van de brandweer. Doms wordt geprezen vanwege zijn sociale vaardigheden. Trouw onderhoudt hij de contacten binnen de eigen groep en binnen het gehele korps. De brandweer zal de vrijwilliger zeker missen.

 

Artikel uit BN/DeStem van 09-12-2003

Blussers Oosteind en Steenoven weg

Door Edine Wijnands


Dinsdag 9 december 2003 - OOSTERHOUT – De brandweergroepen Oosteind en Steenoven bestaan niet meer. De teams zijn samengevoegd met andere brandweergroepen. Oosteind valt voortaan onder Oosterhout-centrum. Steenoven hoort vanaf vandaag bij Dorst.

Gisteravond nam de Oosterhoutse brandweer afscheid van de twee groepen. De samenvoeging, zo legt commandant N. Bruininccx uit, was onvermijdelijk.

De twee groepen, Oosteind bestaande uit acht en Steenoven uit vijf vrijwilligers, hadden namelijk geen eigen volledig uitgeruste brandweerwagens.

Bruinincx: „Beide groepen hadden een aanhangwagen met blusapparatuur in de buurt staan. Bij een uitruk koppelde één vrijwilliger de aanhanger snel aan, de anderen gingen met hun eigen auto naar de brand. Een werkmethode die niet meer past bij de normen die in deze tijd aan brandbestrijding worden gesteld.

Samenvoeging

Tegenwoordig is het immers gebruikelijk dat een brandweer uitrukt met wagens waarop vanalles is aangebracht. Perslucht, extra verlichting, hogedrukspuiten en noem maar op. Bruinincx: „Zaken die allemaal niet op de aanhangers te vinden zijn. Ook ontbreekt materiaal dat de brandweer nodig heeft bij de hulpverlening na verkeersongevallen. Op de aanhangers zitten eigenlijk alleen wat slangen en dergelijke.“

Eén en ander leidde ertoe dat de Oosterhoutse brandweer het beter achtte wanneer de teams werden ondergebracht bij andere groepen. Met de vrijwilligers is erover gesproken. Van Oosteind besloten drie brandweermannen er na de samenvoeging mee op te houden. Eén vrijwilliger uit Steenoven besloot ook niet mee te gaan naar Dorst.

Van deze vier vrijwilligers is gisteravond ook afscheid genomen. Het gaat om Jan Oomen, Arjo Bogers en Rens Claassen uit Oosteind en om Jan van der Aa van het team Steenoven.

De overgebleven vrijwilligers zien nu hoe hun taak iets verandert. Voortaan rijden ze mee op de brandweerwagens. Daarvoor worden ze ook opgeleid en getraind. De groep Steenoven werd in 1960 opgericht na een grote boederijbrand in oktober 1959 bij Van der Aa aan de Steenovensebaan 38. De groep heeft vooral veel te maken gehad met bosbranden. In 1976 hebben de brandweermannen bij een grote brand in de bossen van Dorst dagenlang staan blussen. De Oosteindse groep ontstond in 1968 uit de ‘bescherming bevolking’. De groep heeft een paar keer te maken gehad met grote calamiteiten. Bijvoorbeeld op 21 juni 1981. Bij reparatiewerk ontstond brand in de kerk. Mede door het snelle optreden van de Oosteindse vrijwilligers is de kerk destijds gered.

Dienstverlening

De brandweercommandant snapt dat inwoners van Oosteind en Steenoven met gemengde gevoelens kennis nemen van het verdwijnen van hun brandweergroepen. Toch hoeft dat niet, meldt Bruinincx. „De dienstverlening in beide kernen zal onder de samenvoeging absoluut niet lijden.“

 

Artikel uit BN/DeStem van 24-10-2003

51 biggen verdronken

Van onze verslaggever


Vrijdag 24 oktober 2003 - DORST – Bij een varkensboer in Dorst zijn gistermiddag 51 biggen in een gierput verdronken.

De boer ontdekte het dierenleed nadat hij op onderzoek was uitgegaan omdat het al enige tijd zo stil in de stal was. Hij bemerkte dat het rooster in zijn stal was losgeraakt en de varkens naar beneden waren gevallen. Ze moeten het rooster zelf hebben gelicht.

Tot zijn grote schrik zag hij alle biggen in de gierput drijven. De brandweer heeft acht biggetjes kunnen redden.

Artikel uit BN/DeStem van 12-08-2003

Onrust om bermbrandjes

Door Geert Nijland


Dinsdag 12 augustus 2003 - DORST/RIJEN - Er is ongerustheid bij het gemeentebestuur van Gilze en Rijen over mogelijke nieuwe bermbrandjes langs de spoorlijn Breda-Tilburg.

Een deel van het spoortraject loopt langs en door de Boswachterij Dorst. Wagemakers: "Je moet er niet aan denken dat er vonken overslaan naar het bos. Dat zou rampzalige gevolgen kunnen hebben. Zeker als je bedenkt dat er een grote camping in de buurt ligt." De brandveiligheid rond het spoor is vooral een zaak van gemeente en brandweer. De Nederlandse Spoorwegen hebben een zorgplicht voor de rails en enkele meters grond daar direct aan grenzend. Woordvoerster M. Rouweler van Pro Rail Eindhoven: "Bermbranden zijn nooit helemaal te voorkomen. Wij proberen de korte strook langs het spoor zo veel mogelijk te ontdoen van groen en het maaisel weg te voeren. Daarmee wordt de kans op brand in elk geval kleiner."
Rouweler wijst erop dat het betreffende spoor veel wordt gebruikt. "Bermbrandjes worden daarom snel door machinisten opgemerkt", zegt zij.
De Boswachterij Dorst valt onder de verantwoordelijkheid van Staatsbosbeheer. Woordvoerster J. Bijl: "We hebben afspraken gemaakt met de Nederlandse Spoorwegen over het schoonhouden van de rails. Daar mogen geen grote hoeveelheden droge bladeren op liggen, want dat is vragen om problemen."

Artikel uit BN/DeStem van 17-05-2003

Demonstratie Dorstse brandweer

Van onze verslaggever


Zaterdag 17 mei 2003 - DORST - De brandweergroep Dorst houdt vandaag van 14 tot 17 uur een demonstratiemiddag op het Kapelerf.

Er zijn ook activiteiten voor de kinderen. De brandweer toont wat te doen bij een vlam in de pan, geeft een demonstratie technische hulpverlening en toont de mogelijkheden van een ladderwagen. De kinderen van de school kunnen meedoen aan een spuitbordenwedstrijd en er staat een springkussen.

 

Artikel uit BN/DeStem van 17-02-2003

'Een lawaai alsof de trein ontplofte'

Door Rinze Brandsma


Maandag 17 februari 2003 - DORST - Sam Helmer staat, de ergste schrik voorbij, in het grind naast de stilstaande trein zijn verhaal te doen. "Een enorm lawaai was het. Alsof de trein ontplofte, of ging ontsporen. Alle ruiten om ons heen knalden kapot, wolken van glassplinters stoven door de hele coupé. Ik greep mijn vriendinnetje vast en hoopte er het beste van."

 
Sam Helmer met zijn vriendin Renske Hipke uit Breda in de deuropening van de vernielde trein.
(Foto Johan Wouters)

Hagenaar Sam Helmer (24) is opgelucht dat hij het ongeschonden kan navertellen. In de achterste coupé, waar hij met zijn Bredase vriendin Renske Hipke (23) zat, hadden tientallen mensen wonden door het rondvliegende glas, vertelt hij. Zelf hebben ze alleen glassplinters in haar en handen. Aanvankelijk dacht hij aan een ontsporing of een terroristische aanslag, met zoveel daverend lawaai ging het treinongeluk gepaard.
"We kwamen uit Maastricht, op weg naar Breda. We zouden bij mijn schoonouders eten. We hoorden ineens een geluid dat van voren kwam en steeds sterker werd. Tot het bij onze coupé was en achter elkaar alle ruiten aan de linkerkant eraan gingen. Sommige ruiten kwamen met sponningen en al de coupé in. Vlak bij ons is iemands been gebroken door zo'n raamsponning die naar binnen knalde."
Paniek en stress, de eerste seconden, tot ze in de gaten hadden dat een goederentrein, waaruit iets van metaal ver uitstak, hun trein openritste. "Die goederentrein reed door en ook onze trein stopte niet meteen. Mogelijk had onze machinist aanvankelijk niks in de gaten, omdat het metaal pas op driekwart onze trein schampte. Ik heb aan de noodrem getrokken."
Meteen begon iedereen elkaar te helpen, een paar dames met EHBO-ervaring begonnen het bloed te stelpen.
"Behalve de man met het gebroken been gaat het gelukkig om lichte verwondingen; een paar mensen hebben een shock. Na de eerste schrik gingen veel mensen huilen. Later werd de stemming rustig. Er wordt nu veel gerookt", lacht Sam. Alle passagiers werden door de conducteurs naar de voorste, ongeschonden coupés gedirigeerd.
De achterste coupés zijn zwaar beschadigd. Geen ruit aan de linkerzijde is nog heel, sponningen steken naar binnen en buiten. Ook aan de rechterzijde zijn een stel ruiten versplinterd.
Hij is vol lof over de hulp en het optreden van het treinpersoneel. "Met vijf, tien minuten waren politie, brandweer en ambulances er."
Het is lang wachten op de komst van een stel touringcars, die de passagiers naar Breda en verder zullen brengen, maar hij heeft daar begrip voor.
Om acht uur, bijna twee uur na het ongeluk, mogen de tientallen reizigers naar buiten - via een trapje het hoge talud over en een spoorsloot door. Brandweer- en politiemensen helpen ze de weg op.
Met hun bagage moeten ze nog een heel eind lopen naar de bussen die verderop klaarstaan. Maria Generowicz uit Den Haag trekt haar koffer achter zich aan, haar voorhoofd zit onder het bloed. "Valt mee, de meesten hebben bloed in het gezicht door de glassplinters. Ik ben dolblij dat het zo goed is afgelopen."
Op het station in Breda, meldt Sam Helmer later, was het een chaotische situatie vanwege het gestremde treinverkeer. Passagiers die niet verder konden moesten lang wachten op bussen om hen verder te helpen.

Artikel uit BN/DeStem van 07-02-2003

Feestje bij brandweer Dorst

Van onze verslaggever


Vrijdag 07 februari 2003 - DORST - Met enig feestelijk vertoon is gisteravond in Dorst de vernieuwde brandweerkazerne officieel in gebruik genomen. Bij die gelegenheid is ook het nieuwe brandweervoertuig aan de groep Dorst overhandigd.

 
Samen met brandweercommandant N. Bruinincx onthult burgemeester W. Huijbregts-Schiedon het naambord van de vernieuwde kazerne en het nieuwe brandweervoertuig voor Dorst. Brandweerman J. Martens bedient het bakje van de ladderwagen.
(Foto: Cor Viveen)

Bevelvoerder Jack Doms is tevreden over de voorzieningen waarmee zijn groep is uitgerust. Brandwacht Jac van Tilburg sluit zich daar graag bij aan.
Beide mannen zitten al tientallen jaren bij de Dorstse brandweer. Ze weten dat de 'kazerne' in den beginne niet meer was dan de schuur naast de oude Sint Marcoenschool. In de jaren zestig betrok de brandweer de school aan het Kapelerf.
Maar eigenlijk is het gebouw nooit aan zijn nieuwe functie aangepast. Zo zaten de oude schooltoiletten er nog in. "Je kon een vrouw niet met goed fatsoen naar het toilet sturen, want er zaten grote ramen in de deuren", vertelt Van Tilburg, met 57 jaar de oudste brandwacht in Dorst. Ook Arbo-technisch klopte er niet veel van het oude gebouw. Zo moesten de spuitgasten het zonder douche stellen en was het instructielokaal erg klein.
Nu is dat allemaal beter. De toiletgroep is verplaatst naar achter in de garage. Daardoor kon het instructielokaal aanzienlijk worden vergroot. "We hebben nu ook een mooie keuken met alles erop en eraan. Er zit zelfs een vaatwasser in", zegt bevelvoerder Doms trots.
De garage heeft een nieuwe pui gekregen. De twee staldeuren zijn vervangen door een automatische roldeur. Het voertuig kan nu eenvoudig naar buiten en naar binnen worden gereden. Eerst moesten de zijspiegels naar binnen worden gevouwen om door de poort te kunnen.
Dat voertuig is gisteravond officieel aan het korps overgedragen. Officieel, want de wagen van de zestien koppen tellende groep Dorst staat al een jaar aan het Kapelerf. Ook over de wagen is iedereen tevreden. In tegenstelling tot zijn voorganger is dit voertuig - een Mercedes met Rosenbauer opbouw - uitgerust met hulpverleningsmaterialen.